Ako svietite večer? Ochrana pred modrým svetlom vo večerných hodinách.

Zažnite si večer svetlá na červeno

„Svetlo v noci je v našej spoločnosti všadeprítomný problém. Viac ako 80 % svetovej populácie zažíva výrazné svetelné znečistenie.

Tento problém ešte zhoršuje skutočnosť, že umelo osvetlené vonkajšie plochy rastú o 2,2 % ročne a nepretržite osvetlené plochy sa rozjasňujú o 2,2 % každý rok v dôsledku rýchleho rastu populácie a urbanizácie.

Okrem toho nárast prevalencie nočnej práce a používania inteligentných zariadení (mobil ako budík, inteligentné hodinky…) prispieva k umelému nočnému svetlu (ALAN – artificial light at night).

modré svetlo v noci

Hoci sa predtým považovalo za neškodné, umelé nočné svetlo (ALAN) má škodlivé účinky na cirkadiánny systém a cirkadiánne regulovanú fyziológiu, najmä imunitnú funkciu.

Vzhľadom na význam umelého nočného svetla pre všeobecnú populáciu je dôležité vziať do úvahy jeho úlohu pri narušení imunitnej funkcie.

Umelé modré svetlo tiež potláča uvoľňovanie melatonínu, ktorý je zodpovedný napríklad za kvalitu spánku a regeneráciu.

V štúdii sledovali aj účinky svetla v noci na zápal a vrodený a adaptívny imunitný systém u rôznych druhov, aby sa demonštroval široký rozsah následkov umelého modrého svetla.

Tipy ako sa večer vyhnúť modrému svetlu:

  1. Aby sa v noci melatonín uvoľnil a robil svoju úlohu, je potrebné sa vyhýbať modrému svetlu 2 – 4 hodniny pred spánkom, modré svetlo blokuje jeho uvoľnenie v noci
  2. Použite black out závesy a červené žiarovky (mnou osvedčené tipy uvádzam na patreone tu: https://www.patreon.com/posts/58416418) , alebo okuliare blokujúce modré svetlo (info v článku TU) + oblečte sa, lebo aj na koži sú receptory reagujúce na modré svetlo
  3. Vyhýbajte sa displejom (vrátane modrých svetielok na spotrebičoch, wifi a smart zariadeniach), ak už musíte pozerať na displej, chráňte sa (ako to robím ja nájdete tu: https://www.patreon.com/posts/58416418)
  4. V noci spite v úplnej tme, aby nastlo uvoľňovanie melatonínu z epifýzy – použite blackout závesy, alebo masku na spanie

V tejto téme na FB môžeme o článku diskutovať: BIOHACKING / MITOCHONDRIE / EMF / SK&CZ

Zdroj:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34731290/

Mohlo by Vás zaujímať:

Ako zlepšiť spánok s využitím slnečného svetla a blokovaním svetla z obrazoviek?

Ako dipleje poškodzuju zrak?

Ako vybrať okuliare blokujúce modré svetlo?

Ako zvrátiť chronické a autoimunitné ochorenie?

Ostatné články z kategórie zdravie: TU